Adelaide + GOR roadtrip + Melbourne (St Kilda) 8 jul - 20 jul '14

20 juli 2014 - Melbourne, Australië

Adelaide

Din 8 jul ‘14

Tram genomen vanuit de CBD richting Glenelg. De populaire badplaats, maar eerlijk: een strand is toch wat minder als het zo regent :s

P7080338P7080339

Woe 9 jul ‘14

Met enkele Engelsen en Duitsers vroeg opgestaan om de eerste halve finale te zien: Brazilië 1 – Duitsland 7! :O Rest van de dag ervan bekomen :p

Don 10 jul ‘14

In de ochtend de eerste 2 saaie uren en penalty’s van Nederland-Argentinië gekeken. Uitgechecked uit “the cave” en vanavond naar een iets kleinere kamer: van 12 naar 8 dorm.
Maar eerste een gratis fiets gehuurd en vanuit de CBD naar de kust (Henley Beach) en terug gefietst volledig langs de rivier Torrens. Zeer van genoten. Een heel mooi en verzorgd traject. Vandaag was het ook net een zonnigere dag zonder regen. Deed ook deugd om nog eens iets langer te fietsen :)
Tot slot op de nieuwe levendige kamer kennisgemaakt met de Engelse (ijdele) party-gangers :p

P7100350P7100352

P7100354P7100361

Vri 11 jul ‘14

Weer vroeg op, maar niet voor de voetbal dit keer. De bus via de ingenieuze O-Bahn genomen naar Highbury. Waar ik mijn auto liet staan aan het huis van Miriam om de parkeerkosten in de stad te vermijden. Alleen realiseerde ik me, daar aangekomen, dat ik mijn sleutels vergeten was. Dus 2u op en neer terug, wat een tijdverlies!:s
Uiteindelijk toch vertrokken geraakt richting Goorla. Onderweg enorme mist op de highway over Adelaide Hills (letterlijk maar 50m zicht). Door het oponthoud natuurlijk later in Goorla waardoor ik daar een trein later heb genomen. De Steamranger, oud stoomtreintje langs de kust naar Victor Harbor. In Victor één van de beste fish & chips :o en via de pier naar Granite Island gewandeld. Knap eilandje! Zelfs in de lichte regen, zen-momenten :p
Op de weg terug aan whalewatching gedaan vanuit het treintje :) En daarna de terugweg ingezet via Mt Barker met goeie (kerst)muziek in de auto :d
Tot slot van de geslaagde dag nog het footy-spektakel in de Oval eens van buitenaf gezien en vooral gehoord.

P7110372P7110375

P7110377P7110399

P7110400P7110408

P7110430P7110432

P7110440P7110437

Zat 12 jul ‘14

Rustige bijwerk- en voorbereidingsdag, initieel... Tot we ’s avonds gingen club-en met een zeer bont gezelschap van Engels, Schots, Duits, Frans (o.a. de hilarische Adrien!) tot NZ en Hong Kongse:p
De dag kwam dus ietsjes duurder uit, maar ik had het wel nog eens nodig!;)

Zon 13 jul ‘14

In de voormiddag, zoals de rest van de kamer, moeten bekomen. Uiteindelijk toch uit bed gesukkeld voor een typisch Australisch ontbijt in het park: pie en (iced) coffee :p
Takeaway-dinner van het Thais resto’tje waar ik met Julian op zijn laatste avond was geweest. En de auto voorbereid voor het vertrek morgen. Op naar mijn zesde staat en mijn 5de bezochte capital achter me laten liggen! Op voorhand hoorde je overald dat Adelaide/SA een saaiere plaats in Oz is. Maar dat kan ik na alles gezien/gedaan te hebben (in de winter zelfs!) alleen maar ontkennen. Ook hier een heel memorabele tijd beleefd!

130720142141

Roadtrip Adelaide – Great Ocean Road - Melbourne

Maa 14 jul ‘14

‘s Morgens voor de laatste keer vroeg op: WK-finale! Een goede spannende match gezien, maar uiteindelijk toch de Duitsers die er best wel verdiend mee aan de haal gingen (die van het hostel zaten toen al met de Engelsen in de club :d). Na de uitreiking alle spullen naar de auto gezeuld en weer afscheid genomen van een stad en de mensen. Net nu het eigenlijk gezellig werd met de hostel-genoten.
Eerst overlevingspakket bijeengekocht en tankje vol gedaan. Aantal uurtjes gereden tot de eerste slaapplaats: Robe. Echter, door het vreselijk koude weer verkoos ik een slaapkamer boven tent. Maar natuurlijk geen backpack in Robe, dus na een lange zoektocht in de goedkoopste hotelkamer van het stadje beland. Profiteren van die voordelen dan maar he :p

P7140459P7140462

P7140468

Din 15 jul ‘14

Als eerste hotelgast denk ik Robe verlaten :p en onmiddelijk koers gezet naar Mount Gambier. Daar het knappe Blue Lake en de groene Umpherston Sinkhole bekeken.
Rond lunchtime de state border overgestoken, gegeten in Port Fairy en aldaar op Griffiths Island rondgewandeld. In het gezelschap van een angstaanjagende zwarte kangoeroe :p
Normaal was het plan om hier ook in de YHA te overnachten, maar omdat het nog zo vroeg was al doorgereden naar de Great Ocean Road! De eerste viewpoints waren meteen adembenemend (ondanks het grijze koude weer): het ingestorte London Bridge, ‘The Arch’, ...
Eerst dacht ik meteen door te gaan tot Apollo Bay. Maar omdat het toch wat snel donker werd (ja, winter he) in Port Campbell Hostel gebleven. In een 6 dorm voor mezelf zelfs, dat komt ook niet teveel voor :d

P7150472P7150476

P7150528P7150533

P7150537P7150542

P7150555P7150559

Woe 16 jul ‘14

Na een koude douche in de vroegte weer de weg op voor het bekendste stuk van de G.O.R. Eerst begonnen met Loch Ard Gorge (genoemd naar het daar gecrashte schip, zoals wel meer plaatsen langs deze kustlijn), daarna de welbekende ’12 Apostles’! Ik heb ze niet àllemaal gevonden maar desalniettemin impresionant. Zeker nu vandaag het weer terug meezit. Daarmee ook genoten van Apollo Bay, Castle Cove, rijden door het windy rainforest en vlak langs de kust. Toen nog Lorne en Aireys Inlet, om af te sluiten met het walhalla van de (startende) surfer: Bells Beach, vlakbij Torquay, waar ik het hostel weer inging.
Alweer een goede dag, en zo zit de Great Ocean Road er op, morgen weer naar de volgende capital city!

P7160570P7160574

P7160683P7160693

P7160708P7160719

Melbourne (St. Kilda)

Don 17 jul ‘14

In de ochtend nog wat munt kunnen slaan uit de helft van de camping-gear uit de auto te verkopen aan een chille Nieuw-Zeelandse suferguy uit het hostel.
Daarna prijscheck gevraagd bij 2 wreckers/dismantlers in Geelong, voorspelde niet veel goeds..
Geelong esplanade even verkend alvorens door te rijden naar mjn geboekte hostel in St. Kilda. Meer als een uur rondgereden en gezocht eerst, moeilijk te vinden zonder gps en aanpassend aan opnieuw een grotere stad :s
Uiteindelijk toch het “Ritz for Backpackers” gevonden. Namiddag nog wat voor de autoverkoop gedaan (o.a. een 800$ meer-deal die op het laatst nog afsprong:(), kort St. Kilda verkend en Indisch gegeten.

P7170727P7170731

170720142142

Vri 18 jul ‘14

Voormiddag de auto aan een Ier verkocht, door de SA-platen etc. helaas voor een pak minder geld. De enigste andere optie bleef toch maar om naar een used cars sales-plaats te gaan waar het sowieso nog minder zou zijn. Plus vooral ook tijdverlies. En dat laatste wil ik niet riskeren aangezien ik maar een paar daagjes in Melbourne ben en die niet wil verspillen! ’s Middags blij dat ik ervanaf was dus en direct de tram genomen naar Carlton en via één van de vele suburb street-precincts terug naar de CBD gewandeld. Onderweg mij verbaasd over de enorme massa eet- en drinkgelegenheiden!:O Allemaal maken ze er iets speciaals van, maar ik vraag me toch af hoedat ze allemaal overleven. Idem voor het verkeer, geen rustige plattelandswegen hier.

De hele dag in CBD, St. Kilda, Chapel- en Toorak Street geen camera gebruikt dit keer, enkel de stad volledig in me opgenomen met zijn ontelbare prikkels. Er waren nochtans genoeg interessante dingen te zien/fotograferen: de gevarieerde gebouwen van kathedralen tot hypermoderne centra (vb. Etihad Stadium), de unieke sfeervolle bars op Southbank naast de River Yarra, de vele straatartiesten, ‘Genki’ Express :d, Dockland en Victoria Harbour, fashionstijlen van mensen: blijkbaar kun je gewoon alles dragen!, protesten aan het parlement en natuurlijk de mix van iconische oude en moderne trams doorheen de stad. Maar dat kan je natuurlijk allemaal op het internet ook opzoeken:p

In het begin is het allamaal eventjes wat wennen. Zo voor het eerst sinds lang terug in een grote (wereld)stad. Of misschien verkies ik toch wel de iets ‘kleinere’ steden à la Perth of Adelaide tot iets rural.

Zat 19 jul ‘14

Het gratis verse pancake-breakfast verorberd. Erna meteen weer de tram de CBD in. De pitoreske café’s in Hardware Lane doorgewandeld, waar misschien wel tot 100 mensen buiten in de kou speciaal stonden te wachten voor een bepaald resto, om hun plaats toegewezen te krijgen.
De streetart en grafitti verkend in Hosier, AC/DC en Union Lane. Doorgewandeld naar het sportcomplex: de massieve Melbourne Cricket Ground/MCG (cap.: 100 000), het Olympic Park en tenniscomplex van de Australian Open met o.a. de Rod Laver Arena. Van daar voor een rustpuntje naar de Royal Botanic Gardens en met de tram weer naar de CBD. Greek- en Chinatown ontdekt en zoals een echte local coffee en internationaal gegeten (Taiwanees dit keer) :)
Kilometers en kilometers gewandeld om toch zoveel mogelijk gezien te hebben op de korte tijd dat ik hier was. Maar aan het eind van de dag wel enorm vermoeid, van zoveel nieuwe input ook!
Helaas hielp het echte party-hostel daar niet aan mee :p

P7190738P7190739

P7190801P7190802

P7190804P7190807

P7190810P7190816

Zon 20 jul ‘14

Als de luide muziek wegviel was er wel een zwaar snurkende NZ-kamergenoot of gestofzuig ergens om me wakker te houden:/ Wel weer pancakes:)
Kort vlucht van morgen voorbereid en weer naar Chapel Street Precinct voor lunch. Zo een straat waar je letterlijk alles vind en alles nog vol zit ook. Namiddag in alle rust de kust afgewandeld van het zeer idylische St. Kilda Beach tot de jetty van de Spirit of Tasmania-ferry.
Terug naar CBD voor Vietnamees, koffie’tje en een laatste blik op Melbourne by night. Tot slot laatste tram (druk door de footy) teruggenomen tot het Luna Park en hostel.
Alles bijeengepakt voor de vlucht en daarmee het laatste hoofdstuk van mijn reis :(

P7200823P7200825

P7200827P7200831

P7200835P7200837

1. H&A:
    24 juli 2014
    zelfs tot hier zijn we een beetje sprakeloos van al het mooie, speciale, uitzonderlijke, aangename wat je daar ziet en beleeft! wat 'n reis(verslag) en mooie foto's, tof!
    groetjes uit Genk, tot binnenkort ;-)
  2. G.L.:
    24 juli 2014
    Awesome! Great ocean road ziet er inderdaad zalig uit, en zoals gepland toch mét eigen wagen gedaan hé:D Cya soon mate;)
  3. Stefan Voet:
    26 juli 2014
    Méér dan de moeite! Exactly, I love it when a plan comes together;)
    Groetkes all!