Newtown + Sydney + Final Part 21 jul - 3 aug '14

3 augustus 2014 - Genk, België

Sydney (Dulwich Hill)

Maa 21 jul ‘14

Na een helaas überkorte vlucht met mooie uitzichten dankzij het middaguur, in een uur en een klets de afstand tot Sydney overbrugd. De eerste lokale mensen waren meteen onvriendelijk, idem voor de onspraakzame andere gasten (meerendeel inwijkelingen). Contrast met Aussie’s en backpackers!
Ik had Dulwich Hill Lodge natuurlijk geboekt omdat het zo goedkoop was. Het is ook waar voor je geld:/ Toch maar verkort tot een week om als volgende een goede locatie te zoeken voor te eindigen, mag wat beter he;) Gratis internet zou trouwens een recht moeten zijn. Het is bijna niet te doen om zonder wifi (of gsm zonder, zoals mij) ergens te geraken, vinden of doen.
Ma bon, het verschil met het jonge St. Kilda is er dus wel, in deze buurtwijk/suburb vol oude, werkloze mensen en (verse?) immigranten. Inclusief in mijn eigen accomodatie, dat soms wat weg heeft van een opvangcentrum..
Maar ik mag ook niet te snel veralgemeende beoordelingen geven: het jonge Newtown is vlakbij en de winkelstraten van Marrickville en Dulwich Hill zijn best ok. En ik heb m’n kamer al gezellig gemaakt, incl. zelf geïmproviseerd nachtkastje:p

P7210840P7210847

Din 22 jul ‘14

Zalig bijgeslapen en daarna zoveel keuzes om te maken. Vb.: waar en hoe na deze week mijn laatste dagen in Sydney (en Australië) als backpacker doorbrengen, rust en sightseeing of party en minder zien, laatse hostel sharedorm of verdiende luxe van hotel:p?, wat nog zeker eten of naartoe gaan, ...
Van lunch tot donker werd in Newtown op King’s Street op en neer gewandeld (de straat waar Coldplay z’n laatste clip heeft opgenomen!). Veel rondgekeken, gegeten en de to do-checklist doorlopen die ik van Neli en Rea op de laatste farm had meegekregen :)
‘s Avonds opgepikt door hun flatgenoten Becky en Con en met hun geweldig dinner gehad in de Hub rond de hoek! Geanimeerd en compleet vol naar bed!

P7220862P7220864

Woe 23 jul ‘14

’s Middags teruggegaan naar WTC in de Sydney CBD voor geldzaken. Onderweg langs Wake Up, Pitt en George Street, Chinatown, Darling Harbour en Peddy’s Market... Wat een herinneringen aan de start 10 maanden geleden! =’)
Terug in Dulwich Hill een relaxed koffie’tje in the Hub House en extréém chill avondje (helemaal in stijl met dit deel van de stad) :)

Wat een verschil in levensstijl met in België toch: in Oz is het zó ongelofelijk moeilijk om geld bij te houden, zelfs in de winter. Ik heb het zelf ook gemerkt, vooral in Newtown en omgeving genieten mensen meer van alles wat er is dan van sparen! :o Het is hier nochtans helemaal niet duur, goedkoper zelfs in vergelijking. Maar het uigeven gaat dan ook zoveel makkelijker :p

P7230866P7230867

P7230869

Don 24 jul ‘14

Shop-, blogdagje en mijn àllerlaatste hostel (terug in de CBD) geboekt. Met natuurlijk ook wat coffee en streetart tussendoor;) Ook een grappige flyer-uitdelende Italiaanse ontmoet in Marrickville:d
De benen doen intussen wat zeer van al dat dagelijkse wandelen, dus opnieuw chill avondje gehouden.

P7240872P7240873

P7240874P7240875

P7240876P7240877

Vri 25 jul ‘14

Weer busje naar Newtown genomen om verder de awesome checklist van Neli te volgen:)
Opgewarmd met een koffie’tje uiteraard. En daarna Alice rondgeleid in de wijk. Jawel, de Franse die 9 maanden geleden ook met ons op Fraser Island zat! Gendrey zal haar wel nog herinneren. Met haar de talrijke streetarts, tweedehands-, souvenier- en oldschool-stores verkend. Uitstekend gegeten: typisch Australisch bij Dean’s Diner en ook frozen yoghurt. En gezellig gedronken bovenop de Newtown Hotel Bar. Zeer leuk dagje!

P7250880

Zat 26 jul ‘14

Koffie’tje in Marrickville en weer bus op recht naar Circular Quay. Gechilled aan het Opera House tussen de vervelende toeristen door :p Nadat het 9 maanden geleden mislukt was eindelijk die foto’s van de Harbour Bridge kunnen nemen :d
Daarna een heel geanimeerde, leuk gegidste en vooral leerrijke CBD-tour gedaan. Gratis zelfs (enkel tips) en 3 uur gewandeld langs de bekende oudste gebouwen, door de verborgen steegjes en horeca’s tot in The Rocks aan de brug.
Na een ‘scenic’ zonsondergang de bus terug naar Dulwich Hill genomen. Toch vermoeid in lichaam (mijn knieëen kunnen het aantal kilometers niet meer bijhouden:p) en nog meer in geest van alweer een dag in de drukte...

P7260896P7260898

P7260899P7260904

P7260905P7260907

P7260910P7260913

P7260915P7260924

P7260925P7260927

Zon 27 jul ‘14

Laatste dag in Dulwich Hill, dus ook zo dicht bij Newtown. Daarom de dag daar gespendeerd: eerst kalm, maar daarna zeer drukke straten (zondag). Namiddagbiertje, (window)shopping, tweemaal aziatisch eten, ... En heel zwaar Zen genoten in het zonnetje in Camperdown Park B) Met de vliegtuigen vlak boven het hoofd passerend (net als in elke wijk hier), landend/opstijgend van Sydney Airport. Zo onwerkelijk om te denken dat ik daar binnen een week op zal zitten.. :’) Én om binnen ongeveer een maand van dit relaxed-doen wat ik wil-leven weer naar depri Belgische verplichtingen moet.. :(

Na de raarst uitgedoste mensen van Newtown te hebben geobserveerd (en nog steeds streetart ontdekkend overal), met Becky en Con wer super gegeten in Newtown Hotel. Daarna van elk een rondleiding gekregen in hun (en Neli’s) liquorstores/grote drankenhandels ‘Dan Murphy’s’. Wijnflessen van $2000+, cognac van $3000+ en natuurlijk ook enkele (dure) Belgische bieren :)
Tot slot van een weer geslaagde dag nog een gelato’tje en terug naar de lodge voor de laatste nacht daar..

P7270933

Final part: Sydney (Central)

Maa 28 jul ‘14

Al m’n bezittingen in 2 bags gepropt en een vervelende bus genomen tot aan Central Station. Na even wachten kunnen inchecken in Casa Central Backpackers. Een goede keuze als allerlaatste hostel: klein, proper en gezellig.
’s Avonds een kangoeroe-pizza gegeten met Alice in Scubar. Waar we later op de avond ook een gokje hebben gewaagd op de ‘crab-race’ :p

P7280948280720142145

Din 29 jul ‘14

Ferry genomen van Circular Quay naar Manly, met onderweg de typische water-stad-uitzichten. Seafood lunchje en terugblik.. :’)

P7290958P7290964

P7290972P7290975

P7290986P7290988

P7290990

Woe 30 jul ‘14

Gewandeld van het hostel naar The Rocks (de oudste wijk van Sydney, en dus van Australië). Op aanraden va de free tour gids daar in het gratis discovery museum rondgekeken. Dan doorgegaan tot recht onder Harbour Bridge. Amper vok en toch weer prachtige stadszichten. Circular Quay-dokken afgewandeld tot aan het Opera House. Onderweg ook enkele trouwende koppeltjes, zéér arm en zéér rijk in de straten... Op de terugweg naar Central gaan eten bij Marigold Yum Cha, op aanraden van. Een beetje duurder (chiquer) maar wel supergoed Chinees resto.

P7301000P7301001

P7301002P7301010

P7301013P7301016

P7301018P7301019

Don 31 jul ‘14

Eerst leuke verrassing op mijn bankrekening: taxback is gestort:) Daarmee ontbijtje bijeengekocht en via Oxford Street (Paddington) naar het stadion-complex gewandeld: Sydney Cricket Ground van de Swans (AFL) en het knappe Allianz Stadium van Del Piero’s Sydney FC.
Daarna tussen honderden lopers via de Botanic Gardens naar Mrs Macquarie’s Point gewandeld. Een uitgkervde chair voor haar met uizicht op de baai en nu ook op de twee bekendste landmarks van de stad. Onderweg ferm gezweet van de onverwachte warmte, dus even gechilled in de koelere State Library.
Kangoeroe-kebab gegeten nu het nog kan ;p Voor de zóveelste keer George Street afgewandeld om nog eens ongestoord mensen te bekijken :d En een sfeervolle en weer goed geleide ‘free’ avondtour gevolgd, enkel in The Rocks dit keer. In het donker (nog niet eens laat) geeïndigd in het enorm veel rustigere toeristische epicentrum (allemaal terug in hun hotel zeker :p)..

P7311022P7311024

P7311035P7311039

P7311041P7311044

P7311046P7311049

P7311050

Vri 1 aug ‘14

Eerst met Alice ‘verse’ vis gegeten in de Sydney Fish Markets. Tussen veel chaos, agressieve meeuwen en nog meer Aziaten (lijkt nog steeds alsof ik in Z-O Azië zit!:p). Op de terugweg koffie’tje en voor de laatste keer langs Paddy’s Market.
Lord of the Fries uitgeprobeerd, maar in de verte nog niet zo goed als onze echte Belgische frietjes!
Mijn cadeau-wijn soldaat gemaakt en met Alice en Duitser Max naar Kings Cross gewandeld. Enkel om teleurgesteld te worden door het gebrek aan sfeer daar (winter?):/ Terug naar de CBD dan maar: Star Bar voor een degelijker afscheidsfeestje:) Korte allerlaatste nacht..

P8011053P8011054

Zat 2 aug ‘14

Laatste keer typisch Australisch uit-ontbijten. Net als de vreemde aller allerlaatste dag in Australië, wist ik nu ook weer niet goed wat te doen/waar mijn geld aan te spenderen met de vele (voor een keer niet volgeplande) vrije tijd in afwachting van de vlucht.
Hier zit ik dan: in het hostel te wachten op de shuttle, aan mijn laatste dagboek-stukken te schrijven. Het einde is toch niet zó glamoureus als het op voorhand in mijn hoofd was :p Gelukkig is er de gezond spannende gedachte aan mijn verrassingen als ik terug opduik voor de neus van de mensen waar ik om geef! :)
In echte backpacker-stijl afgesloten (eindelijk alle zin ervan en van reiziger zijn doorhebbend ook): met een goed gesprek. Met Nederlandse maar i.p.v. als iets vroeger te switchen naar het Nederlands  toch maar in het Engels, idem op de luchthaven. Waar je leven precies even stilstaat, zeker als je zo vroeg bent voor een al internationale vlucht... The travelling part of travelling;)
Ongelofelijke orde, properheid en plichtsbewustheidsgevoel van bepaalde Z-O Aziaten gezien. En bij mensen kijkend aan de gate tot besef gekomen dat de backpackerswereld enkel jonge en dus knappe mensen toebedeeld heeft gekregen :p
Ietsje meer geslapen op de lange eerste vlucht als bij het komen (zal ook met de korte vorige nacht te maken hebben). Maar nog steeds zeer oncomfortabel en onrustig.

P8021060P8021063

P8031068P8031070

Zon 3 aug ‘14

Tussenstop in Abu-Dhabi: al moeten aanpassen om terug rechts te lopen én vooral aan opnieuw veel onvriendelijke mensen (/Arabieren) te zien:/ Ook maar een amateuristische indruk van de luchthaven, ondanks de internationale vluchten, zeker in vergelijking met de Australischen.
De Belgische toeristen op terugweg van hun verlof daar trouwens makkelijk te herkennen: wit, onverstaanbaar accent en meestal slechtgezind:D Op dat moment dacht ik dat het toch niet te lang gaat duren eer ik er weer even weg of tussenuit wil/moet :p
De tweede vlucht helemaal niets geslapen. In betere stemming wel, maar stikkapot en vooral niet fris meer :s
Eerste gesprek in het Vlaams op Belgische bodem: “Zou ik ook een stempel in mijn paspoort kunnen krijgen?” Douanier: “Bwa als gij da graag hebt”:D
Kort opgefrist en trein onder de luchthaven genomen naar Genk. Surreële rit, maar verrassend snel gewoon geraakt aan het Belgische landschap en gewoontes.. Gelukkig. En dan: Genk station! Sprakeloos en onwerkelijk om Gendrey als laatste én eerste vertrouwde Belg terug te zien!! Net zoals bij de verrassing voor ’t gezinnetje, zó het zwijgen waard geweest!

Na 10 maanden en 10 dagen zit het er helaas op. Met alle kleine dalen en hoge pieken onderweg is het een droom van een werk-reis geweest!

That's all folks!

The End

1. Jef houben:
    20 augustus 2014
    Ik vind het spijtig dat je reis teneinde is, nu zit ik ook weer terug in Belgie. Einde van het spannende verhaal.Ik verheug me jou terug te zien.
  2. Sarah De Geweldige:
    19 september 2014
    Jaja, ik heb het einde nu pas gelezen... kwestie van niet te enthousiast over te komen he.

Maar ooooh :'( Nu heb ik zelfs heimwee naar Australië! Ik wil teruuuug!
  3. G.L.:
    20 september 2014
    Mooie afsluiter, absoluut!!

Memories will last forever!